Algemene voorwaarden

Encast grootzakelijke elektriciteit 

Versie: oktober 2024

1. Deze Algemene Voorwaarden zijn van toepassing op zakelijke Grootverbruikaansluitingen, waarbij een of meer Diensten worden verzorgt door MobilityRepublic B.V., handelend onder de naam ENCAST (ENCAST).

Table of Contents

Inhoudsopgave

Artikel 1: Definities

Artikel 2: Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden

Artikel 3: Overeenkomst

Verantwoordelijkheden van de Klant

Aanvang Levering

Wijzigingen van de Overeenkomst

Overdracht van de Overeenkomst

Artikel 4: Aansluiting en transport

Artikel 5: Machtiging ENCAST om de Levering te doen ingaan

Artikel 6: Programmaverantwoordelijkheid

Artikel 7: Vastlegging en gebruik van klantgegevens

Artikel 8: Meetdata en meetinrichting

Artikel 9: Omvang van de levering

Schatten van verbruik

Correcties

Herberekening

Artikel 10: Onderzoek van de Meetinrichting en/of Meetdata

Artikel 11: Vergoedingen

Artikel 12: Facturering en betaling

Facturering

Betaling

Verrekening

Artikel 13: Garantie, vooruitbetaling en waarborgsom

Kredietwaardigheid

Waarborgsom

Overig

Artikel 14: Informatieplicht

Artikel 15: Tussentijdse beëindiging

Artikel 16: Verhuizing

Artikel 17: Gewijzigde omstandigheden

Artikel 18: Aansprakelijkheid

Artikel 19: Vertrouwelijkheid

Artikel 20: Overmacht

Artikel 21: Wijziging van de Algemene Voorwaarden

Artikel 22: Geschillen

Artikel 23: Slotbepalingen

 

 

 

 

Artikel 1: Definities

 

In deze Algemene Voorwaarden worden de hierna volgende termen, zowel in meervoud als in enkelvoud, in de navolgende betekenis gebruikt, tenzij uitdrukkelijk anders is aangegeven:

 

Algemene Voorwaarden: deze Algemene Leveringsvoorwaarden terzake de Levering van Elektriciteit door ENCAST aan zakelijke Grootverbruikaansluitingen alsmede eventuele wijzigingen daarvan.

 

Allocatiedata: de netto Meetdata op het Allocatiepunt. Verbruik en opwek in dezelfde tijdsperiode vallen hier tegen elkaar weg.

 

Allocatiepunt: virtueel punt ter plaatse van het Overdrachtspunt van een elektriciteit Aansluiting, waar de energie-uitwisseling tussen een Installatie en het Net administratief aan een marktpartij wordt toegewezen alsof de meting op het Overdrachtspunt van de Aansluiting heeft plaatsgevonden. Het allocatiepunt geeft de opelsom van het verbruik en de opwek.

 

Artikel: een artikel uit de Algemene Voorwaarden.

 

ATO: de aansluit- en transportovereenkomst tussen de Klant en de Netbeheerder betreffende de Aansluiting of het Primaire allocatiepunt van de Installatie van de Klant en het transport van elektriciteit, en de toepasselijke algemene voorwaarden van de Netbeheerder.

 

Batterij: een lokaal geïnstalleerd systeem waar elektriciteit in opgeslagen kan worden en aan onttrokken kan worden. De Batterij moet zijn geïnteggreerd met de partij die u van stroom voorziet.

 

Capaciteit Beperkende Contracten (CBC): een contract aangeboden door de Netbeheerder om Net congestie tegen te gaan. Het contract is tussen de Netbeheerder, een Congestie Service Provider en werkt met een machtiging vanuit de Klant. Een CBC kan door de Netbeheerder aangeboden worden op teruglevering en/ of op levering.

 

Congestie Service Provider (CSP): een bij TenneT als zodanig geregistreerde entiteit die een koppeling heeft op het GOPACS platform van de Netbeheerders en in staat is om CBC en eventueel Redispatch contracten van de Netbeheerders technisch te ondersteunen. 

 

Diensten: ENCAST levert verschillende Diensten die elkaar aanvullen maar ook los van elkaar afgenomen kunnen worden. Diensten van ENCAST:

        De Stroomregelaar, onze dienst waarmee wij uw opwekinstallatie en hoofdmeter aansuurbaar maken en waarmee uw aansluiting klaar is om een Capaciteit Beperkend Contract met de Netbeheerder af te sluiten.

        De Stroomhandelaar, onze dienst waarmee wij op basis van uw Meetdata en lokale weerdata Voorspellingen aanmaken die we gebruiken om voor uw Netaansluiting stroom in te kopen of te verkopen.

        De Stroombuffer, onze dienst om uw batterij aan te sturen.

        De Stroomadviseur, onze dienst op u op basis van een uurvergoeding bij te staan met raad en daad.

 

 

Energie Management Systeem (EMS): is onderdeel van de Stroomregelaar en ondersteunt lokale integratie van systemen die aanstuurbaar zijn. Voorbeelden van lokale systemen die doorgaans op het EMS aan te sluiten zijn: zonnepark, windmolen, hoofdmeter, batterij en laadpalen. Er komt een installateur aan te pas om deze systemen aan te sluiten op het EMS. Het EMS neemt zoveel mogelijk lokale beslissingen en wordt daarnaast van buiten aangestuurd door de partij die u van stroom voorziet.

 

Erkende Meetverantwoordelijke: een organisatorische eenheid die voldoet aan de vereisten voor erkenning, zoals opgenomen in de Meetcode Elektriciteit.

 

Grootverbruikaansluiting: een Aansluiting met een totale maximale doorlaatwaarde groter dan 3x80A, of een Aansluiting als bedoeld in artikel 1, lid 2 of lid 3, Elektriciteitswet.

Kleinverbruikaansluitingen als bedoeld in artikel 95n Elektriciteitswet worden door ENCAST niet als

Grootverbruikaansluitingen aangemerkt en ook niet door ENCAST ondersteund.

 

Installatie: het samenstel van elektrisch materieel en leidingen van een aangeslotene, te rekenen na het Overdrachtspunt van de Aansluiting.

 

Kalenderdag(en): alle werkdagen, zaterdagen, zondagen en (erkende) Nederlandse feestdagen van een jaar.

 

Klant: de (rechts)persoon die een Overeenkomst met ENCAST heeft afgesloten of voornemens is om een Overeenkomst met ENCAST af te sluiten.

 

Kleinverbruikaansluiting: een aansluiting met een totale maximale doorlaatwaarde kleiner dan of gelijk aan 3x80A niet zijnde een Aansluiting zoals bedoeld in artikel 1 lid 2 of 3 van de Elektriciteitswet.

 

Landelijk Netbeheerder: een vennootschap die op grond van artikel 10 lid 2 Elektriciteitswet is aangewezen voor het beheer van het landelijk hoogspanningsnet. TenneT is de Landelijke Netbeheerder.

 

Leverancier: een organisatorische eenheid die zich bezighoudt met het leveren van Diensten op het vlak van elektriciteit.

 

Leverancierswissel: de handeling waarbij de (Landelijk) Netbeheerder, ten behoeve van de Aansluiting van de Klant, de wijziging van de huidige naar de nieuwe Leverancier administratief uitvoert.

 

Levering: de administratieve beschikbaarstelling op het Net, niet zijnde het transport, van de door de Klant afgenomen of teruggeleverde hoeveelheid elektriciteit via de Stroomhandelaar.

 

Meetbedrijf: een organisatorische eenheid die zich bezighoudt met het collecteren, valideren en vaststellen van standen van de Meetinrichting(en) betreffende elektriciteit. Het Meetbedrijf geeft deze data door aan de netbeheerder.

 

Meetdata: de door de Meetinrichting van het Meetbedrijf gemeten bruto verbruik en opwek. De Meetdata wordt door ENCAST gebruikt om Voorspellingen te maken en in de facturatie van haar dienstverlening.   

 

Meetinrichting: het gehele samenstel van apparatuur dat ten minste tot doel heeft om de verbruikte en/ of opgewekte elektriciteit te meten.

 

MobilityRepublic B.V.: heeft bij TenneT een volledige erkenning als Congestie Service Provider (CSP) en staat als zodanig ingeschreven in het CSP-register van TenneT. MobilityRepublic B.V., handelend onder de naam ENCAST staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel onder nummer 67656021 en is statutair gevestigd te Amsterdam. In deze Algemene Voorwaarden wordt MobilityRepublic B.V. verder aangeduid als ENCAST.

 

Net: één of meer verbindingen voor het transport van elektriciteit en de daarmee verbonden transformator-, schakel-, verdeel- en onderstations en andere hulpmiddelen, behoudens voor zover deze verbindingen en hulpmiddelen onderdeel uitmaken van een directe lijn of liggen binnen de Installatie van een producent of van een afnemer.

 

Netbeheerder: een vennootschap die een elektriciteitsnetwerk in beheer heeft. Hieronder verstaan wij zowel de Landelijke Netbeheerder als de Regionale Netbeheerders.

 

Net congestie: file vorming op het elektriciteitsnetwerk van een Netbeheerder. Net congestie kan optreden op het netwerk van regionale Netbeheerder en/ of op het netwerk van de Landelijke Netbeheerder.

 

Overeenkomst: de overeenkomst tussen ENCAST en de Klant, betreffende de Levering van elektriciteit, waaronder alle eventuele addenda en raamovereenkomsten.

 

Partijen: de Klant en ENCAST.

 

Primair allocatiepunt: het eerste Allocatiepunt dat is toegekend aan een elektriciteit Aansluiting.

 

Regionale Netbeheerder(s): een venootschap die een regionaal netwerk in beheer heeft. Voorbeelden zijn Coteq, Enexis, Liander, Rendo, Stedin en Westland Infra.

 

Schriftelijk: onder Schriftelijk wordt in deze Algemene Voorwaarden ook communicatie per e-mail verstaan.

 

Secundair allocatiepunt: een door de Netbeheerder aan een elektriciteit Aansluiting toegekend Allocatiepunt, niet zijnde het Primaire allocatiepunt

 

Verbruiksbericht: een bericht waarmee de Netbeheerder periodiek, en onder meer bij een Leverancierswissel, verhuizing of eindelevering, meterstanden en/of verbruiken aan de Leverancier communiceert. Onder Verbruiksbericht wordt tevens verstaan het bericht van de Netbeheerder waarin gecorrigeerde meterstanden en/of verbruiken zijn opgenomen en op basis waarvan ENCAST een correctiefactuur aan de Klant kan sturen.

 

Stuursignalen: het van afstand versturen van opdrachten naar het lokale EMS op basis van verzoeken van Netbeheerder, op basis van prijsontwikkeling op de energiemarkten of voor het beheer van lokaal aanstuurbare systemen, zoals de Batterij, laadpalen of andere systemen.

 

Vertegenwoordiging: de vertegenwoordiging van de Klant door een vertegenwoordiger als bedoeld in artikel 95n Elektriciteitswet.

 

Voorspelling: op basis van lokale Meetdata en weerdata maakt ENCAST 4 x per dag op geautomatiseerde wijze voor Klant een Voorspelling van de benodigde Levering. De Voorspelling wordt door ENCAST gebruikt als bron om voor Klant elektriciteit in te kopen of te verkopen.

 

Wet- en regelgeving: de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder in ieder geval de Elektriciteitswet, de daarop gebaseerde Technische Codes en overige secundaire regelgeving, alsmede relevante regelingen van de Landelijk Netbeheerder, de (regionale) Netbeheerder(s) en relevante afspraken van de energiesector.

 

Artikel 2: Toepasselijkheid Algemene Voorwaarden

 

2.1. De Voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen en overeenkomsten betreffende de Diensten van ENCAST aan de Klant.

2.2. Bij strijdigheid tussen de bepalingen van de Algemene Voorwaarden en de Overeenkomst prevaleren de bepalingen uit de Overeenkomst. Eventuele afwijkingen gelden slechts indien deze Schriftelijk zijn vastgelegd en door beide Partijen rechtsgeldig zijn ondertekend.

2.3. De ongeldigheid van één of meer bepalingen uit deze Algemene Voorwaarden laat de overige bepalingen onverkort en volledig van kracht.

2.4. De toepasselijkheid van de (algemene) voorwaarden van de Klant worden uitdrukkelijk van de hand gewezen.

2.5. Indien de Algemene Voorwaarden in een andere taal ter beschikking worden gesteld, zal ingeval van geschil over de inhoud of strekking van de Algemene Voorwaarden de Nederlandse tekst bindend zijn.

 

Artikel 3: Overeenkomst

 

Totstandkoming en duur van de Overeenkomst verschilt per Dienst.

 

3.1. De Overeenkomst komt tot stand:

a. door aanvaarding door ENCAST van de aanvraag van de Klant; en/of

b. door aanvaarding door de Klant van de aanbieding van ENCAST; en/of

c. zodra de Klant gebruik heeft gemaakt van een van de Diensten van ENCAST.

3.2. Voor een Overeenkomst dat wordt gesloten met meerdere Klanten geldt dat iedere Klant jegens ENCAST hoofdelijk verbonden is voor de uit het Oveeenkomst voortvloeiende verplichtingen.

3.3. De Overeenkomst wordt voor onbepaalde tijd afgesloten  en blijft van kracht tot de laatste Dienst Schriftelijk is beeindigd.

3.4. Deze Overeenkomst kan door een van de Partijen schriftelijk worden beëindigd indien de andere Partij:

a)       niet over een slimme meter beschikt met meetdata per kwartier;

b)        de machtiging voor toegang tot meetdata bij het meetbedrijf of de netbeheerder niet (tijdig) is verstrekt of is ingetrokken;

c)       niet door de credit check komt van een daarin gespecialiseerde dienstverlener;

d)        nog blijkt te beschikken over een langlopend contract dat niet kan worden afgekocht;

e)          contractuele- of wettelijke verplichtingen niet nakomt;

f)        surséance van betaling aanvraagt;

g)        in staat van faillissement is verklaard;

h)       wordt ontbonden.

 

De Stroomregelaar

3.5. Het abonnement op De Stroomregelaar start vanaf de datum dat de Stroomregelaar is geïnstalleerd en getest. Het kan zijn dat nog niet alle stuurdiensten meteen operationeel zijn. ENCAST is hierbij afhankelijk van derde partijen, bijvoorbeeld het meetbedrijf. ENCAST spant zich in om alle Diensten zo snel mogelijk operationeel te hebben.

3.6. Het abonnement voor De Stroomregelaar geldt telkens voor een termijn van 12 maanden en heeft een Schriftelijke opzegtermijn van 2 maanden. Het abonnement wordt automatisch verlengd.

De Stroomhandelaar

3.7. De Stroomhandelaar heeft een doorlopende looptijd en start op de dag dat Levering start. De Klant zorgt ervoor dat ENCAST tijdig beschikt over alle correcte gegevens, waaronder de getekende Overeenkomst en een ondertekend machtigingsformulier, die noodzakelijk zijn om de Levering te kunnen starten op de datum zoals vermeld in de Overeenkomst. Onder “tijdig” wordt in dit verband verstaan uiterlijk 30 Kalenderdagen vóór de overeengekomen aanvangsdatum. Indien de gegevens later worden aangeleverd is er geen garantie en kan het zijn dat u een maand langer moet wachten. De Stroomhandelaar is niet aansprakelijk indien de start van Levering niet – of niet tijdig – kan worden verricht.

3.8. De Stroomhandelaar heeft een doorlopende opzegtermijn van 1 maand.

3.9. ENCAST kan een “eindeleveringsbericht” sturen naar de (Landelijk) Netbeheerder en de daaruit voortvloeiende kosten en/of schade bij de Klant in rekening brengen indien:

a. de Klant de Overeenkomst rechtsgeldig heeft beëindigd dan wel de Overeenkomst van rechtswege eindigt; én

b. de Klant geen nieuwe Overeenkomst met ENCAST heeft gesloten, én

c. de Levering niet per de einddatum van de Overeenkomst door een andere Leverancier wordt overgenomen.

Als ENCAST geen “eindeleveringsbericht” stuurt en de Klant blijft na afloop van de Overeenkomst elektriciteit afnemen, dient de Klant daarvoor te betalen conform het laatst geldende Overeenkomst.

 

De Stroomadviseur

3.10. ENCAST zal enkel gewerkte uren in rekening brengen op verzoek of in overeenstemming met de Klant. ENCAST zal gewerkte uren specificeren. De Klant gaat vooraf akkoord met het aantal door ENCAST besteede uren en accepteert dat deze vaak vooraf niet goed in te schatten zijn.

 

Verantwoordelijkheden van de Klant

3.11. De Klant is zelf verantwoordelijk voor de tijdige beëindiging van overeenkomsten met andere Leveranciers dan ENCAST. Te late beëindiging van dergelijke overeenkomsten komt voor rekening en risico van de Klant.

3.12. De Klant zorgt ervoor dat ENCAST tijdig beschikt over alle correcte gegevens die noodzakelijk zijn om de Levering te kunnen starten op de datum zoals vermeld in de Overeenkomst. Onder “tijdig” wordt in dit verband verstaan uiterlijk 31 Kalenderdagen vóór de overeengekomen aanvangsdatum. Schending van deze verplichting komt voor rekening en risico van de Klant.

3.13. De Klant blijft ook na beëindiging van de Overeenkomst verplicht tot nakoming van diens verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden.

3.14  De Klant informeert ENCAST proactief indien het nieuwe systemen installeert die een significante afwijking in zijn profiel gaan veroorzaken. Onder nieuwe systemen wordt in ieder geval verstaan: (extra) zonnepanelen, windmolen(s), Batterij(en), laadpa(a)l(en), warmtepomp, koel- of vriesinstallatie(s). Indien er geen integratie is gerealiseerd via de Stroomregelaar, zal de installatie van dergelijke systemen resulteren in hogere onbalanskosten voor de Klant.

3.15.  De Klant zal geen systemen installeren die door een derde partij worden aangestuurt. Dit zal resulteren in hogere onbalanskosten voor de klant.

 

Aanvang Levering

3.16. De Levering vangt aan op de eerst mogelijke datum; de in de Overeenkomst vermelde datum óf

de datum van eerste afname en/of teruglevering zoals bedoeld in Artikel 3.1 sub c.

3.17. In geval de (Landelijk) Netbeheerder de Aansluiting van de Klant op een andere datum dan

bedoeld in Artikel 3.11 administratief aan ENCAST toewijst, kan ENCAST de daaruit voortvloeiende schade verhalen op de Klant.

 

Wijzigingen van de Overeenkomst

3.18. Afwijkingen en/of wijzigingen van de Algemene Voorwaarden en/of de Overeenkomst zijn slechts geldig indien deze Schriftelijk zijn overeengekomen. Mondelinge toezeggingen of afspraken

hebben geen rechtskracht.

 

Overdracht van de Overeenkomst

3.19. ENCAST kan een derde partij inschakelen voor de uitvoering van de Overeenkomst. De

Klant stemt daar bij voorbaat mee in.

3.20. De Overeenkomst blijft onverminderd van kracht indien de rechtsvorm van ENCAST wordt

omgezet in een andere rechtsvorm of indien ENCAST (een deel van) haar onderneming

overdraagt aan een derde partij. voor zoveel nodig verleent de Klant reeds nu voor alsdan

medewerking aan overdracht van de Overeenkomst ex artikel 6:159 lid 1 Burgerlijk Wetboek.

3.21. Overdracht en/of verpanding van rechten en/of plichten uit hoofde van de Oveeenkomst is

slechts mogelijk met voorafgaande schriftelijke toestemming van ENCAST. Deze bepaling

heeft goederenrechtelijke werking in de zin van artikel 3:83 lid 2 BW.

 

Artikel 4: Aansluiting en transport

 

4.1. De Klant zorgt ervoor dat zijn Aansluitingen aan de geldende Wet- en regelgeving voldoen.

4.2. De Klant sluit met de betrokken Netbeheerder(s) een ATO af voor de Aansluitingen die deel uitmaken van de Overeenkomst. Deze ATO mag niet geschorst of beëindigd worden zolang de Overeenkomst van kracht is. Aansluiting en transport geschieden te allen tijde voor rekening en risico van de Klant.

4.3. ENCAST is bevoegd de Levering op te schorten, en/of de Overeenkomst te ontbinden, indien de Klant niet (meer) voldoet aan alle voorwaarden en bepalingen uit hoofde van een ATO. ENCAST zal in dat geval niet aansprakelijk zijn voor eventuele schade of kosten.

4.4. Indien de (Landelijk) Netbeheerder het transport van elektriciteit beperkt of onderbreekt of wanneer dit transport om een andere reden beperkt of onderbroken wordt, is ENCAST bevoegd om:

a. de Levering per direct op te schorten en/of te beperken; en/of

b. de afname voor bepaalde doeleinden te verbieden; en/of

c. aan de Levering bijzondere voorwaarden te verbinden; en/of

d. de Overeenkomst te ontbinden.

ENCAST is niet aansprakelijk voor eventueel hieruit voortvloeiende schade.

4.5. Bij opschorting of beperking van de Levering zoals bedoeld in Artikel 4.4 blijft de geldigheid en looptijd van de Overeenkomst onverkort van kracht.

 

Artikel 5: Machtiging ENCAST om de Levering te doen ingaan

5.1  De Klant machtigt ENCAST om te doen wat nodig is om de Diensten op de overeengekomen datum te doen ingaan, waaronder (indien van toepassing):

a. het opvragen van meterstanden en/of gegevens over het verbruik van de Klant in de voorafgaande jaren bij het Meetbedrijf, en

b. het opvragen van de Allocatiedata van de Klant bij de programmaverantwoordelijke, en

c. het opvragen van alle gegevens met betrekking tot de ATO bij de Regionale Netbeheerder, en

d. het opvragen van informatie over zijn Aansluitingen en/of Allocatiepunten in het Centrale aansluitingenregister (CAR), en

e. het opvragen van de einddatum en de opzegtermijn van de lopende overeenkomst tot Levering bij degene die op grond daarvan de Levering verzorgt, of bij het door Leveranciers ingestelde centraal contracteinderegister als bedoeld in Artikel 7.3, en/of

f. het opzeggen van de lopende overeenkomst tot Levering.

5.2 Bij ondertekening van een Capaciteit Beperkend Contract (CBC) met de Netbeheerder machtigt de Klant ENCAST als de uitvoerende Congestie Service Provider (CSP) voor zijn Aansluiting en/of Allocatiepunten.

5.3 Een afgegeven machtiging is door de Klant op elk moment weer in te trekken. Intrekking van een machtiging betekend vrijwel automatisch dat (delen van) de Levering worden beëindigt.

 

Artikel 6: Programmaverantwoordelijkheid

 

6.1 Met Programmaverantwoordelijkheid wordt een Balancing Responsible Party (BRP) bedoeld. Balancing Responsible Parties staan geregistreerd in het BRP register van TenneT. Voor het gemak handhaven wij de in de markt bekende naam Programmaverantwoordelijkheid.

6.2. De Klant draagt de programmaverantwoordelijkheid over aan ENCAST en ENCAST kan de programmaverantwoordelijkheid op zijn beurt onderbrengen bij een erkende programmaverantwoordelijke.

6.3. De Klant verbindt zich om, op zijn kosten, ENCAST te voorzien van de voor de uitvoering van de programmaverantwoordelijkheid benodigde informatie over alle door de Klant en/of derden geplande en ongeplande afwijkingen in de bedrijfsvoering, die van invloed zijn op de omvang van het elektriciteitsverbruik door de Klant. Geplande afwijkingen in de bedrijfsvoering zijn onder andere afwijkingen in de bedrijfsvoering als gevolg van onderhoud en significante afwijkingen in de productie; ongeplande afwijkingen in de bedrijfsvoering zijn onder andere afwijkingen in de bedrijfsvoering als gevolg van storingen en calamiteiten.

6.4. Indien de Klant de in Artikel 6.2 bedoelde informatie niet, niet tijdig, niet volledig of onjuist aan ENCAST aanlevert, voert ENCAST de programmaverantwoordelijkheid uit op basis van geschatte, en/of (gedeeltelijk) onjuiste gegevens. In dit geval is ENCAST gerechtigd om de eventuele (onbalans en/of administratieve) kosten die hieruit voortvloeien in rekening te brengen bij de Klant.

 

Artikel 7: Vastlegging en gebruik van klantgegevens

 

7.1. Gegevens van de Klant worden door ENCAST vastgelegd en gebruikt in het kader van de aanvraag, totstandkoming en/of uitvoering van de Overeenkomst en/of Diensten.

7.2. De Klant stemt ermee in dat ENCAST beschikt over de gegevens die verkregen zijn met behulp van de Meetinrichting en dat ENCAST deze verder verwerkt voor zover dat noodzakelijk is voor de correcte uitvoering van de Overeenkomst met inbegrip van de vervulling van wettelijke taken en/of verplichtingen.

 

Artikel 8: Meetdata en meetinrichting

 

8.1. De Klant draagt voor eigen rekening en risico zorg voor de plaatsing en het onderhoud van (een) Meetinrichting(en), die voldoet/voldoen aan de geldende Wet- en regelgeving, inclusief de juiste administratieve vastlegging van de kenmerken van de Meetinrichting(en) in de daarvoor geëigende systemen.

8.2. De Klant draagt er voor eigen rekening en risico zorg voor dat Meetdata juist en tijdig worden vastgesteld, en juist en tijdig aan ENCAST ter beschikking worden gesteld.

8.3. Indien de Klant niet voldoet of heeft voldaan aan Artikel 8.1 en/of 8.2., is ENCAST gerechtigd om eventuele schade en/of kosten die hieruit voortvloeien aan de Klant in rekening te brengen.

 

Artikel 9: Omvang van de levering

 

9.1. De omvang van de door de Klant afgenomen en/of teruggeleverde hoeveelheid elektriciteit (hierna ook wel te noemen de omvang van de Levering) wordt gemeten met de Meetinrichtingen behorende bij de betreffende Aansluitingen of Allocatiepunten van de Klant. ENCAST leest Meetdata uit bij het Meetbedrijf om een compleet beeld te krijgen van de opwek en het verbruik.

9.2. Het Meetbedrijf collecteert de Meetdata dagelijks en maakt deze op basis van een door de Klant afgegeven machtiging beschikbaar aan ENCAST.

9.3  Indien de Stroomregelaar is geïmplementeerd op de locatie van de klant leest ENCAST in geval van de Stroomregelaar via de Meetinrichting ook Meetdata per seconde uit.

9.4 Het Meetbedrijf maakt de Allocatiedata behorende bij de Aansluiting of Allocatiepunten van de Klant ook beschikbaar aan de (Landelijk) Netbeheerder. De (Landelijk) Netbeheerder stuurt deze Allocatiedata middels Verbruiksberichten door aan de programmaverantwoordelijke partij. Deze deelt de Alloctiedata met ENCAST. Zo kan ENCAST controleren of de Allocatiedata aansluit bij de Meetdata.  

9.5. ENCAST maakt Voorspellingen en factureert de Levering op basis van Meetdata.

9.6 Indien de Klant ENCAST heeft gemachtigt om in de rol van Congestie Service Provider (CSP) een Capaciteit Beperkend Contract (CBC) met de Netbeheerder uit te voeren, zal ENCAST, op verzoek van de Netbeheerder, de binnen de ATO overeengekomen capaciteit tijdelijk aanpassen. In die tijdvlakken zal minder elektriciteit kunnen worden teruggeleverd aan het Net of minder kunnen worden afgenomen.

9.7 Bij een Capaciteit Beperkend Contract (CBC)-teruglevering zal ENCAST de Netbeheerder namens de Klant factureren voor de gemiste opbrengsten van teruglevering. ENCAST gebruikt hiervoor haar Voorspelling van de verwachte opwek.

 

Schatten van verbruik

9.4. Indien een juiste vaststelling van de omvang van de Levering in de betreffende periode niet mogelijk is, bijvoorbeeld omdat ENCAST niet (tijdig) kan beschikken over de relevante Meetdata en/ of Allocatiedata of indien bij het collecteren dan wel het doorgeven van de Meetdata en/ of Allocatiedata een kennelijke fout is gemaakt, is ENCAST bevoegd om de omvang van de Levering in de betreffende periode te schatten. ENCAST gebruikt hierbij de gegevens waarover zij beschikt onverminderd het recht van ENCAST om, indien mogelijk, de werkelijk door de Klant afgenomen hoeveelheid elektriciteit in de betreffende periode (alsnog) bij de Klant in rekening te brengen. Bij het maken van de schatting kunnen als maatstaf dienen:

a. de omvang van de Levering in de overeenkomstige periode van het voorafgaande jaar, of

b. de gemiddelde omvang van de Levering in de eraan voorafgaande en de erop volgende periode, of

c. een andere billijke maatstaf.

9.5. ENCAST is gerechtigd de verwachte omvang van de Levering op voorhand te schatten en periodiek (als voorschot) bij de Klant in rekening te brengen. Indien ENCAST van deze bevoegdheid gebruik maakt, stelt zij de Klant daarvan Schriftelijk in kennis.

9.6. Eventuele verschillen tussen conform Artikel 9.5 en 9.6 geschat verbruik en de omvang van de Levering volgens het Verbruiksbericht, worden achteraf verrekend.

 

Correcties

9.7. Indien ENCAST Meetdata en/ of Allocatiedata ontvangt met een gecorrigeerde omvang van de Levering over een bepaalde periode, voert ENCAST met inachtneming van Artikel 9.11 t/m 9.13 en 10.3 een herberekening uit van de door de Klant over de gecorrigeerde verbruiksperiode verschuldigde vergoeding. Op basis van deze herberekening vindt eventueel een verrekening met de Klant plaats. Dit geldt onverminderd het bepaalde in Artikel 10.

9.8. De periode waarover verrekening zoals bedoeld in Artikel 9.8 plaatsvindt, bedraagt maximaal 5 jaar gerekend vanaf de datum van ontvangst door ENCAST van de (gecorrigeerde) Meetdata of Allocatiedata. ENCAST is gerechtigd over deze periode rente aan de Klant in rekening te brengen ter hoogte van de wettelijke handelsrente per jaar.

9.9. De Klant zorgt ervoor dat op de Meetinrichting iedere 6 jaar een fysieke controle wordt verricht door de Erkende Meetverantwoordelijke. Het bepaalde in Artikel 9.8 is ook van toepassing op eventuele correcties die hieruit voortvloeien met dien verstande dat in voorkomende gevallen de correcties de volledige periode van 6 jaar of langer kunnen beslaan.

 

Herberekening

9.10. Indien door ENCAST op enig moment, over welke periode dan ook, bij de Klant een onjuiste omvang van de Levering in rekening is gebracht, is ENCAST, ongeacht de oorzaak daarvan, slechts gehouden tot herberekening van de omvang van de Levering en afrekening daarvan met de Klant volgens het bepaalde in Artikel 9 en 10. ENCAST kan ter zake nimmer gehouden worden tot enige andere vergoeding en/of verrekening.

9.11. Bij herberekening op basis van een gecorrigeerde omvang van de Levering is ENCAST gerechtigd een eventueel marktprijsverschil aan de Klant in rekening te brengen. Indien voor een bepaalde periode de gecorrigeerde omvang van de Levering hoger is dan aanvankelijk was vastgesteld, wordt het verschil in volume in rekening gebracht tegen de hoogste van de gecontracteerde leveringsprijs of de NL Day-Ahead prijs voor de betreffende periode. Indien voor een bepaalde periode de gecorrigeerde omvang van de Levering lager is dan aanvankelijk in rekening was gebracht, wordt dit verschil in volume in rekening gebracht tegen de laagste van de gecontracteerde leveringsprijs of de NL Day-Ahead prijs voor de betreffende periode.

 

Artikel 10: Onderzoek van de Meetinrichting en/of Meetdata

 

10.1. Bij twijfel over juistheid van de, volgens het bepaalde in Artikel 9.1, door ENCAST bij de Klant in rekening gebrachte omvang van de Levering, kan elk der Partijen de betreffende Erkende Meetverantwoordelijke, het betreffende Meetbedrijf, of de betreffende (Landelijk) Netbeheerder om een onderzoek verzoeken. De Partij die van deze mogelijkheid gebruik maakt, stelt de andere Partij daarvan onmiddellijk Schriftelijk in kennis en informeert de andere Partij na afloop van het onderzoek onmiddellijk over de resultaten daarvan. Een verzoek om een onderzoek leidt nimmer tot het opheffen of opschorten van de verplichting van de Klant tot betaling aan ENCAST van de reeds in rekening gebrachte omvang van de Levering.

10.2. De kosten van het onderzoek als bedoeld in Artikel 10.1 zijn voor rekening van de Partij die (grotendeels) door de betreffende Erkende Meetverantwoordelijke, het betreffende Meetbedrijf, of de betreffende (Landelijk) Netbeheerder in het ongelijk is gesteld, onverminderd eventuele mogelijkheden van die Partij om deze kosten op een derde te verhalen.

10.3. Indien uit het onderzoek blijkt dat de door ENCAST bij de Klant in rekening gebrachte omvang van de Levering onjuist was, verzoekt ENCAST de (Landelijk) Netbeheerder om gecorrigeerde Meetdata en/ of Allocatiedata op basis van de uitkomst van het onderzoek. Na ontvangst daarvan voert ENCAST een herberekening uit van de door de Klant over de gecorrigeerde Verbruiksperiode verschuldigde vergoeding aan ENCAST. Op basis daarvan vindt eventueel een verrekening met de Klant plaats. Het bepaalde in Artikel 9.9 en 9.11 is van overeenkomstige toepassing.

10.4. Indien uit hoofde van de ATO of anderszins een onderzoek van de Meetinrichting en/of Meetdata wordt verlangd, is de Klant verplicht dit onmiddellijk aan ENCAST mede te delen en ENCAST na afloop van het onderzoek onmiddellijk te informeren over de resultaten.

 

Artikel 11: Vergoedingen

 

11.1. Conform de Overeenkomst is de Klant vergoedingen aan ENCAST verschuldigd voor de Diensten die het afneemt.

11.2. ENCAST kan de overeengekomen vergoedingen wijzigen, tenzij Schriftelijk anders door Partijen is overeengekomen. Een dergelijke wijziging zal ENCAST op voorhand, tijdig en Schriftelijk aan de Klant melden.

11.3. ENCAST behoudt zich het recht voor om de gevolgen van:

a. wijzigingen in de Wet- en regelgeving, zoals wijzigingen in tarieven voor energiebelasting, opslag duurzame energie en btw, en/of

b. generieke wijzigingen, zoals bijvoorbeeld in geval van herstructurering in de algemene prijsstructuur voor capaciteit, landelijk transport, boetes, en/of commodity, door te berekenen aan de Klant.

11.4. Alle vergoedingen, die de Klant op basis van de Overeenkomst aan ENCAST verschuldigd is, worden verhoogd met alle bestaande en eventueel te introduceren belastingen, toeslagen en/of heffingen, die ENCAST krachtens een besluit van de overheid verplicht, respectievelijk bevoegd, is bij de Klant in rekening te brengen.

11.5. Indien ENCAST een naheffing van bijvoorbeeld de Belastingdienst opgelegd krijgt inzake de in Artikel 11.4 bedoelde belastingen, toeslagen en/of heffingen, zoals energiebelasting en btw, is ENCAST gerechtigd de naheffing, inclusief de toegepaste rente, door te berekenen aan de Klant. ENCAST behoudt zich het recht voor deze naheffing te verhogen met overige door ENCAST gemaakte kosten.

11.6. In het geval de Klant aantoonbaar teveel van de in Artikel 11.5 genoemde belastingen, toeslagen en/of heffingen, zoals energiebelasting en btw aan ENCAST heeft betaald, dient ENCAST het teveel betaalde te restitueren. Deze restitutie kan slechts worden geclaimd voor een periode van maximaal 2 jaar teruggerekend vanaf het moment waarop de Klant heeft aangetoond teveel te hebben betaald.

11.7. Indien een Dienst en dus deze Overeenkomst stilzwijgend wordt verlengd, is de Klant vanaf de datum waarop de verlenging plaatsvindt een vergoeding aan ENCAST verschuldigd. Deze vergoeding worden periodiek door ENCAST vastgesteld. Daarnaast is ENCAST gerechtigd de voorwaarden van het stilzwijgend verlengde Overeenkomst te wijzigen.

11.8. Per Dienst brengt ENCAST een separate vergoeding in rekening. ENCAST zal deze zo veel mogelijk vooraf specificeren. Het is niet altijd mogelijk om de Klant vooraf te informeren over de hoogte van Diensten. De Klant gaat in dat geval akkoord met de door ENCAST in rekening gebrachte kosten.

 

Artikel 12: Facturering en betaling

 

Facturering

12.1. Alle vergoedingen die de Klant volgens de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden aan ENCAST verschuldigd is, worden periodiek met een gespecificeerde factuur bij de Klant in rekening gebracht.

12.2. De betalingstermijn bedraagt uiterlijk 10 Kalenderdagen na dagtekening van de factuur.

12.3. De wettelijke verjaringstermijn vangt 7 Kalenderdagen na dagtekening van de betreffende factuur aan.

12.4. De Klant stemt ermee in dat de facturen van ENCAST per e-mail of via een online portaal ter beschikking worden gesteld, tenzij Schriftelijk anders is overeengekomen. Het bepaalde in de overige leden van Artikel 12 geldt onverkort.

12.5. Onder meer wanneer ENCAST gecorrigeerde Meetdata of Allocatiedata heeft ontvangen, heeft ENCAST het recht om een correctiefactuur te sturen. ENCAST heeft het recht om te bepalen of de correctie via een aparte correctiefactuur wordt gefactureerd of wordt verrekend met de eerstvolgende reguliere factuur. Als het verschil tussen het oorspronkelijke en het gecorrigeerde Verbruiksbericht kleiner of gelijk is aan 500 kWh elektriciteit, heeft ENCAST het recht om de gecorrigeerde omvang van de Levering niet te factureren.

12.6. ENCAST heeft het recht vaste vergoedingen maandelijks vooraf in rekening te brengen.

12.7. ENCAST zal de Diensten zoveel mogelijk op dezelfde maandfactuur zetten maar heeft het recht hiervoor aparte facturen te versturen.

 

Betaling

12.8. De wijze van betaling wordt tussen de Partijen nader overeengekomen. ENCAST werkt momenteel enkel met bankoverschrijving door de Klant. ENCAST accepteert geen contante betalingen.

12.9. Indien ENCAST dit verlangt, is de Klant voorschotten verschuldigd op hetgeen hij inzake de Levering over het lopende tijdvak van afrekening zal moeten betalen. ENCAST bepaalt in redelijkheid de hoogte van de voorschotten, de periode waarop zij betrekking hebben en de momenten waarop deze bij de Klant in rekening worden gebracht en betaald moeten zijn. De Klant kan ENCAST gemotiveerd verzoeken om de hoogte van de voorschotten aan te passen. Op een dergelijk verzoek beslist ENCAST in redelijkheid.

12.10. Bij de gespecificeerde factuur, die overeenkomstig Artikel 12.1 ten minste éénmaal per jaar aan de Klant verstuurd wordt, worden ten minste de reeds bij de Klant in rekening gebrachte en/of betaalde voorschotten verrekend.

12.11. Indien de Klant de factuur niet, niet tijdig en/of onvolledig betaalt, is de Klant zonder nadere ingebrekestelling van rechtswege in verzuim. De verplichting tot betaling wordt in geen geval opgeheven of opgeschort op grond van bezwaren tegen de factuur.

12.12. Indien de Klant nalaat de factuur binnen de betalingstermijn te voldoen is de Klant naast het gefactureerde bedrag ook wettelijke handelsrente verschuldigd voor elke Kalenderdag dat (volledige) betaling uitblijft. Daarnaast geldt dat ENCAST dan recht heeft op vergoeding van de buitengerechtelijke incassokosten ter hoogte van 15% van het onbetaalde bedrag met een minimum van € 250,=. De in deze bepaling genoemde bedragen zijn onmiddellijk opeisbaar.

 

Verrekening

12.13. Voor alle vorderingen van en op de Klant geldt dat ENCAST te allen tijde bevoegd is tot verrekening. De Klant is niet gerechtigd tot verrekening of opschorting van zijn betalingsverplichting.

12.14. De Klant dient eventuele klachten over een factuur binnen de 30 Kalenderdagen Schriftelijk aan ENCAST te melden. In alle gevallen geldt dat het onbetwiste deel van het factuurbedrag binnen de betalingstermijn moet worden betaald.

12.15. Vorderingen van de Klant op ENCAST die verband houden met de Overeenkomst, kunnen slechts worden overgedragen en/of verpand met voorafgaande Schriftelijke toestemming van ENCAST. Deze bepaling heeft goederenrechtelijke werking in de zin van artikel 3:83 lid 2 BW.

 

Artikel 13: Garantie, vooruitbetaling en waarborgsom

 

Kredietwaardigheid

13.1. ENCAST is gerechtigd te allen tijde een onderzoek uit te (laten) voeren naar de kredietwaardigheid van de Klant om te kunnen beoordelen of de Klant aan zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst zal kunnen voldoen. Aan een dergelijk onderzoek verleent de Klant zijn medewerking.

13.2. De Klant is verplicht om op eerste verzoek (aanvullende) zekerheden aan ENCAST te verstrekken tot meerdere zekerheid voor de nakoming van alle verplichtingen van de Klant jegens ENCAST inclusief eventuele verplichtingen voor de door ENCAST namens de Klant ingenomen financiële posities.

13.3. Voorafgaand aan, gedurende alsook na afloop van de Overeenkomst is ENCAST gerechtigd tot het doen van een verzoek zoals bedoeld in Artikel 13.2. In de laatstgenoemde situatie echter uitsluitend indien de Klant nog een bedrag aan ENCAST verschuldigd is of uit hoofde van de Overeenkomst zal worden.

13.4. ENCAST bepaalt de te verstrekken zekerheden en heeft hierbij de keuze uit onder meer:

a. een concerngarantie;

b. een hypotheekrecht;

c. een pandrecht;

d. een onvoorwaardelijke en onherroepelijke bankgarantie voor onbepaalde tijd en afgegeven door een gerenommeerde financiële instelling in Nederland, welke financiële instelling onder toezicht staat van De Nederlandsche Bank, en welke financiële instelling beschikt over een ‘A’ rating;

e. een waarborgsom; en/of

f. een periodieke vooruitbetaling.

De vorm en hoogte van de te verstrekken zekerheid wordt door ENCAST bepaald en is ten minste gelijk aan het bedrag dat de Klant naar het oordeel van ENCAST voor Levering over een periode van 6 maanden verschuldigd is, verhoogd met een bedrag dat de mogelijk door ENCAST namens de Klant ingenomen financiële posities dekt, tenzij ENCAST van oordeel is dat een minder hoge zekerheid volstaat. De met de verstrekking van de zekerheden gemoeide kosten komen voor rekening van de Klant.

13.5. Op eventueel verzoek van de Klant geeft ENCAST aan waarom zij deze zekerheden van de Klant verlangt. Een dergelijk verzoek van de Klant doet echter niets af aan de verplichting van de Klant om de verlangde zekerheden te verstrekken.

13.6. De Klant dient de door ENCAST verlangde zekerheden binnen 7 Kalenderdagen na het verzoek van ENCAST te verstrekken. Indien de Klant hieraan geen gehoor geeft, is ENCAST gerechtigd:

a. de Levering voor een door ENCAST te bepalen periode op te schorten; of

b. de Overeenkomst met onmiddellijke ingang te ontbinden; of

c. de door ENCAST namens de Klant ingenomen financiële posities die direct voortvloeien uit ingenomen inkooppositie(s) geheel of ten dele terug te verkopen aan de markt tegen de dan geldende marktprijzen, dan wel anderszins af te dekken of af te bouwen.

Alle hieruit voortvloeiende negatieve (handels)resultaten, schade en bijbehorende kosten zijn voor rekening van de Klant. ENCAST is in dat geval niet schadeplichtig jegens de Klant, echter de Klant is wel schadeplichtig jegens ENCAST.

 

Waarborgsom

13.7. Een waarborgsom wordt pas dan door ENCAST teruggestort indien de Klant alle vorderingen voortvloeiend uit de Overeenkomst heeft voldaan en er geen door ENCAST namens de Klant ingenomen financiële posities meer zijn. Indien de Klant jegens ENCAST in verzuim verkeert of dreigt te raken, is ENCAST gerechtigd voornoemde vorderingen in mindering te brengen op de waarborgsom, alvorens terugstorting van het restant van de waarborgsom aan de Klant plaatsvindt.

13.8. Over een waarborgsom wordt geen rente vergoed.

 

Overig

13.9. Uitoefening van de in Artikel 13 genoemde bevoegdheden kan niet leiden tot aansprakelijkheid van ENCAST.

 

Artikel 14: Informatieplicht

14.1. Indien een kenmerk van de Aansluiting of het Allocatiepunt, zoals bijvoorbeeld de aansluitwaarde, wijzigt ten opzichte van hetgeen tussen Partijen is overeengekomen, zijn Partijen verplicht elkaar hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen. In dergelijke gevallen is ENCAST gerechtigd de vergoeding voor de Levering aan te passen vanaf het moment van inwerkingtreding van de wijziging.

14.2. De Klant is verplicht om ENCAST onmiddellijk Schriftelijk op de hoogte te stellen van de voor de uitvoering van de Overeenkomst relevante omstandigheden en/of wijzigingen, waaronder in ieder geval:

a. geplande onderbrekingen en/of geplande wijzigingen in de standaardbedrijfsvoering;

b. niet-geplande onderbrekingen, storingen, afschakelingen en/of overige niet geplande afwijkingen van de standaardbedrijfsvoering;

c. informatie over (mogelijke) verslechtering van zijn financiële positie;

d. wijzigingen in de tenaamstelling van de Klant zoals opgenomen in de Overeenkomst;

e. wijziging van de eventuele vertegenwoordiger;

f. wijzigingen van namen en e-mailadressen van contactpersonen;

g. wijzigingen van bankrekeningnummers en factuur- en/of correspondentieadres(sen);

h. voorgenomen verhuizing, contractovername of bedrijfsbeëindiging; en

i. organisatorische wijzigingen, zoals fusies, overnames, gedeeltelijke verkoop van bedrijfsactiviteiten, of nieuwe bedrijfsactiviteiten.

14.3. ENCAST is gerechtigd gegevens, voorvallen en wijzigingen in omstandigheden in de zin van de overige leden van Artikel 14 door te geven aan de betreffende Netbeheerder, indien en onder de voorwaarde dat de Netbeheerder deze nodig heeft en uitsluitend gebruikt voor de vervulling van zijn wettelijke taken en/of verplichtingen, daaronder begrepen de goede uitvoering van de ATO.

14.4. De Klant dient onmiddellijk de (voorgenomen) wijzigingen, afwijkingen, of voorvallen als genoemd in de overige leden van Artikel 14 door te geven aan ENCAST. De Klant is aansprakelijk voor de eventuele schade die ENCAST door de (voorgenomen) wijzigingen, afwijkingen, of voorvallen lijdt.

 

Artikel 15: Tussentijdse beëindiging

 

15.1. ENCAST is, onverminderd de haar overige krachtens de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden toekomende rechten, bevoegd de Overeenkomst, zonder enige aanmaning of ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, met onmiddellijke ingang te ontbinden, indien:

a. aan de wederpartij surseance van betaling is verleend; en/of

b. de wederpartij zijn faillissement aanvraagt, of in staat van faillissement wordt verklaard.

Bij beëindiging ingevolge het bepaalde in dit lid is ENCAST nimmer aansprakelijk voor enige schade.

15.2. In afwijking van het bepaalde in Artikel 3 is ENCAST, onverminderd de haar overige krachtens deze de Overeenkomst en de Algemene Voorwaarden toekomende rechten, gerechtigd de Overeenkomst, zonder enige aanmaning of ingebrekestelling en zonder rechterlijke tussenkomst, met onmiddellijke ingang, of ter keuze van ENCAST met een opzegtermijn, te ontbinden, indien:

a. de wederpartij in verzuim is met het voldoen van een betalingsverplichting en indien dit verzuim langer dan veertien Kalenderdagen voortduurt; en/of

b. de wederpartij anderszins in verzuim is met de nakoming van zijn verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst; en/of

c. de noodzakelijke ATO van de Klant is beëindigd; en/of

d. de Klant, ter zake van elektriciteit die hij van ENCAST betrekt, een Leverancierswissel heeft laten doorvoeren.

Bij beëindiging door ENCAST ingevolge het bepaalde in dit lid is ENCAST nimmer aansprakelijk voor enige schade.

15.3. In geval van tussentijdse beëindiging op grond van de overige leden van Artikel 15 zijn de bedragen, die de Klant op het moment van beëindiging van de Overeenkomst al verschuldigd is, onmiddellijk opeisbaar.

15.4. Het rechtmatig gebruik door ENCAST van haar bevoegdheden als bedoeld in de overige leden van Artikel 15 leidt niet tot aansprakelijkheid van ENCAST voor de eventuele daaruit  voortvloeiende schade.

 

Artikel 16: Verhuizing

 

16.1. In geval van verhuizing dient de Klant het lopende Overeenkomst tijdig op te zeggen.

Desgewenst kan de Klant een nieuwe Overeenkomst afsluiten voor de nieuwe locatie.

 

Artikel 17: Gewijzigde omstandigheden

 

17.1. Indien zich onvoorziene omstandigheden voordoen, zoals wijziging(en) van de Wet- en regelgeving, waardoor ongewijzigde instandhouding van de Overeenkomst door één of beide Partij(en) naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid niet langer mag worden verwacht, passen Partijen het bestaande Overeenkomst voor zover noodzakelijk aan.

17.2. Indien Partijen in de in Artikel 17.1 bedoelde situatie, de bestaande Overeenkomst niet kunnen aanpassen, treden Partijen met elkaar in overleg over het aangaan van een nieuwe Overeenkomst.

In het geval dat Partijen niet tot overeenstemming komen over het aangaan van een nieuwe Overeenkomst, waarbij het negatieve effect van de bedoelde wijziging (grotendeels) teniet is gedaan, eindigt de Overeenkomst van rechtswege op het moment dat het negatieve effect zich voor een der Partijen verwezenlijkt of dreigt te verwezenlijken, zonder dat Partijen over en weer enige kosten- en/of schadevergoeding aan elkaar verschuldigd zijn, die samenhangen met de in Artikel 17.1 bedoelde onvoorziene omstandigheden. De Klant is verplicht om alle verplichtingen uit hoofde van de Overeenkomst te voldoen tot en met de datum dat voor de betreffende Aansluitingen of Allocatiepunt een Leverancierswissel naar een andere Leverancier is uitgevoerd.

 

Artikel 18: Aansprakelijkheid

 

18.1. Voor zover ENCAST jegens de Klant aansprakelijk zou zijn, is de aansprakelijkheid van

ENCAST beperkt tot de directe schade van de Klant als gevolg van enige gebeurtenis waarvoor ENCAST rechtens aansprakelijk is. Deze beperkte aansprakelijkheid van ENCAST is van toepassing op alle Diensten, waaronder ook de verplichtingen in het Capaciteit Beperkende Contract (CBC) met de Netbeheerder. ENCAST is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals bijvoorbeeld:

a. Gevolgschade;

b. Bedrijfsschade;

c. Gederfde inkomsten;

d. Gemiste besparingen;

e. Schade door bedrijfsstagnatie;

f. Schade door verminderde goodwill;

g. Aansprakelijkheid van Klant jegens derden;

h. Immateriële schade.

18.2. ENCAST is niet aansprakelijk voor schade die ontstaat door overmacht zoals nader is

omschreven in Artikel 20.

18.3. Voor zover ENCAST met inachtneming van het bepaalde in Artikel 18.1 en 18.2 gehouden is tot schadevergoeding jegens de Klant, is de verplichting tot schadevergoeding in alle gevallen beperkt tot een bedrag gelijk aan eenmaal het gemiddelde maandfactuurbedrag voor de Levering (inclusief energiebelasting en btw) te berekenen over de laatste twaalf maanden, zulks te allen tijde tot een maximum van EUR 5.000,= per gebeurtenis en EUR 25.000,= per kalenderjaar voor alle Klanten tezamen. Indien het totaal der schaden aan personen en/of zaken meer bedraagt dan EUR 5.000,= dan zullen de aanspraken van de Klanten naar evenredigheid worden voldaan.

18.4. De beperking van aansprakelijkheid zoals die voortvloeit uit het bepaalde in Artikel 18.3 komt te vervallen indien aan de zijde van ENCAST zelf sprake is van opzet ten aanzien van het ontstaan van de daar bedoelde schade.

18.5. De Klant vrijwaart ENCAST ter zake van de verplichting tot schadevergoeding aan derden indien en voor zover de schade waarvoor ENCAST wordt aangesproken het gevolg is van Diensten, waaronder het Capaciteit Beperkende Contract (CBC), door ENCAST aan de Klant, behoudens voor zover ter zake van het ontstaan van de schade sprake is van opzet aan de zijde van ENCAST.

18.6. De Klant dient een (mogelijk) schadeveroorzakende situatie direct Schriftelijk aan ENCAST te melden zodra de Klant op de hoogte is geraakt van deze situatie. Reeds ontstane schade dient de Klant zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen 60 Kalenderdagen na het ontstaan van de schade, Schriftelijk aan ENCAST te melden, tenzij de Klant aannemelijk maakt dat hij de schade niet eerder heeft kunnen melden. ENCAST is niet aansprakelijk voor schade als gevolg van het niet (tijdig) nakomen van de in deze bepaling genoemde verplichtingen van de Klant. Met niet tijdig nakomen wordt tevens bedoeld de omstandigheid dat de Klant op de hoogte had kunnen zijn van een bepaalde schade (veroorzakende situatie), maar dit om wat voor reden dan ook niet heeft opgemerkt en daardoor niet tijdig aan ENCAST heeft gemeld.

18.7. De aansprakelijkheidsregeling van Artikel 18 geldt mede ten aanzien van derden die ENCAST ten behoeve van de uitvoering van de Overeenkomst inschakelt, alsmede ten aanzien van personen voor wie ENCAST of een dergelijke derde aansprakelijk is.

 

Artikel 19: Vertrouwelijkheid

 

19.1. De inhoud van de Overeenkomst en alle informatie die door Partijen is verkregen in het kader van de Overeenkomst, met uitzondering van het aangaan van de Overeenkomst, de Meetdata en/ of Allocatiedata en gegevens die publiekelijk bekend zijn, worden door Partijen als strikt vertrouwelijke informatie beschouwd. Partijen betrachten volledige geheimhouding ten aanzien van de vertrouwelijke informatie gedurende de looptijd van de Overeenkomst en gedurende drie jaar na afloop van de Overeenkomst.

19.2. Partijen verspreiden de vertrouwelijke informatie binnen hun organisatie niet in ruimere kring dan voor een behoorlijke uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijk is. Partijen verplichten hun personeel deze geheimhoudingsbepalingen na te leven.

19.3. Vertrouwelijke informatie wordt uitsluitend aan derden verstrekt na verkrijging van Schriftelijke toestemming van de andere Partij daartoe en in de gevallen waarin dit wettelijk verplicht is.

19.4. ENCAST houdt zich bij het verwerken van persoonsgegevens aan de privacywetgeving. Hoe ENCAST dit doet, is terug te lezen in de privacyverklaring op de website.

19.5 Partijen verlenen elkaar over en weer toestemming om in marketingmateriaal en op de website te vermelden dat ze een wederzijdse klantrelatie zijn aangeggaan. Partijen kunnen aan de andere Partij Schriftelijk en op basis van een redelijke onderbouwing, vragen deze vermelding te verwijderen.

 

Artikel 20: Overmacht

 

20.1. Indien één der Partijen wegens overmacht verhinderd is zijn verplichtingen onder de Overeenkomst na te komen, stelt deze Partij de wederpartij onmiddellijk van deze overmacht in kennis, onder vermelding van alle bijzonderheden, waaronder een redelijke schatting van de verwachte duur van de overmacht. Voorts houdt deze Partij de wederpartij op de hoogte van alle ontwikkelingen die verband houden met de overmacht. Om de overmacht zo spoedig mogelijk te kunnen beëindigen, is de Partij die in overmacht verkeert verplicht die maatregelen te treffen, die van een redelijk en zorgvuldig handelende Partij mogen worden verwacht. Dergelijke maatregelen komen voor rekening en risico van de Partij die in overmacht verkeert.

20.2. Onverminderd het bepaalde in Artikel 4 en 18 mag ENCAST zich beroepen op overmacht indien de afname door de Klant wordt belemmerd door de volgende omstandigheden:

a. het niet of niet goed functioneren van een Installatie of Aansluiting van de Klant; en/of

b. het niet of niet goed functioneren van Stuursignalen aan een Installatie of Aansluiting van de Klant; en/of

c. een onderbreking of een beperking van de Levering ten gevolge van het niet (goed) functioneren van het Net, of een andere technische voorschakel in de elektriciteitsvoorziening; en/of

d. het ontbreken, opschorten of beëindigen van een ATO; en/of

e. een storing in communicatie, apparatuur of software waaronder begrepen storing als gevolg van cyberaanvallen; en/of

f. elke andere omstandigheid in het kader van de Aansluiting en het transport van elektriciteit.

Eventuele gevolgen van dergelijke belemmeringen zijn voor rekening en risico van de Klant.

 

Artikel 21: Wijziging van de Algemene Voorwaarden

 

21.1. ENCAST is gerechtigd de Algemene Voorwaarden eenzijdig te wijzigen, tenzij Partijen

Schriftelijk anders zijn overeengekomen. ENCAST maakt wijzigingen van de Algemene Voorwaarden tenminste tien Kalenderdagen vóór inwerkingtreding bekend. Bedoelde wijzigingen treden in werking op de in de bekendmaking vermelde datum.

21.2. ENCAST maakt de Artikel 22.1 bedoelde wijzigingen bekend door middel van een persoonlijke kennisgeving, en/of door middel van een algemene kennisgeving op de website van ENCAST.

21.3. Tenzij Partijen Schriftelijk anders overeenkomen, gelden wijzigingen als bedoeld in de overige leden van Artikel 22 ook ten aanzien van reeds bestaande Overeenkomsten.

 

Artikel 22: Geschillen

 

22.1. Eventuele geschillen tussen Partijen inzake de Overeenkomst, dan wel nadere overeenkomsten die daarvan het gevolg zijn, die niet in onderling overleg opgelost kunnen worden, worden beslecht door de rechtbank te Amsterdam.

 

Artikel 23: Slotbepalingen

 

23.1. De Algemene Voorwaarden treden in werking op 1 januari 2024.

23.2. De Algemene Voorwaarden kunnen worden aangehaald als “Algemene Voorwaarden grootzakelijk”.

23.3. De Algemene Voorwaarden zijn gepubliceerd op de website van de Stroomregelaar en liggen ten kantore bij ENCAST ter inzage. Gedrukte en/of digitale exemplaren van deze Algemene Voorwaarden zijn op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.

23.4 De Algemen Voorwaarden kunnen tussentijds aangepast worden.

Benieuwd wat de Stroomregelaar voor jou kan betekenen?